Utazási blog Ellen Temmink

Stappen, stappen, uitgaan en andere dingen

Sziástok!

Ellen vogyak és Erasmus diák vogyak. Beszéstek Hollandul, Angolul, Néméthül és egy kizcit Magyarul. Tíz perc múlvus kettö óra van. ZO jongs, ik kan Hongaars! Ik ben nu bijna een week hier en ik kan toch wel stellen dat als het zo moge blijven, ik een dónders geniale tijd tegemoet ga! Eens even kijken, waar was ik gebleven met vertellen.
Oja, dinsdag! In tegenstelling tot een terrasje 's avonds werd het toch een stapavond van jewelste. Net zoals maandag begon de avond in Szimpla, een groot café met overal tafels en banken en bier. Het is er ontzettend gezellig, wil het dat het helaas geen danskroeg is. Tijd dus om een coole club op te gaan zoeken. Geen idee where to go, dus nadat we een lijst hadden ontvangen van de bardame gingen we met een selecte groep op pad. Na een paar minuten kwamen we een groep van zo'n 40 mensen tegen 'Yeah I'm from Norway, and I'm staying in Budapest for a couple of days. Now I'm attending the pubcrawl organized by the hostel' en na een korte 'Can we join?' waren we binnen no time ook onderdeel van hun kroegentocht. Na een flinke wandeling kwamen we aan bij Instant waar er ook instant een goede sfeer hing! Zowaar nog een meisje uit Tilburg tegengekomen (je herkent bijna elke Nederlander meteen) en samen met twee andere meiden hebben we er een ganz mooie avond gehad!
De volgende ochtend kwam ik erachter dat ik die nacht iets essentieels, waardevols en sensueels had verloren: dames en heren, mijn stem. Mijn Amy Winehouse sound is ook hier in Budapest dus volop aanwezig! Woensdagmiddag hadden we onze eerste geschiedenisles in de middag: kon interessant zijn, was het helaas niet. Het duurde gewoon te lang. Donderdag ben ik ook nog gegaan, maar toen heb ik 0.0 meegekregen (écht letterlijk, of nummerlijk, meer toepasselijk misschien), dus ik besloot gisteren niet meer te gaan. Woensdagavond zijn we met een grote groep naar de Gellérthegy geweest om daar bij het standbeeld te kletsen en te drinken (wederom onder leiding van onze Italiaanse vriendin die ik me in de avond niet kan voorstellen zónder drank in haar hand). Oh ik vergeet bijna iets waar ik mijzelf toch even een schouderklopje voor geef, naja, of gewoon een klap voor m'n hoofd: ik ben gaan hardlopen! Ik wil toch gaan sporten hier, dus ik dacht: jongs, ik goa dr veur (af en toe denk ik in het Twents) en tegen 20:00 uur ben ik gaan hardlopen. En wat realiseer ik me dan weer dat ik toch van het vlakke Nederland houd. Allemachtig, na 10 minuten was mijn eerste pauze daar, want ik kón niet meer. Alleen maar heuvel op, heuvel op, 100 m. vlak, trappen naar boven en heuvel op. Ik heb dan ook gister (6 aug) maar eens geïnformeerd bij een sportschool in de buurt en meteen ook gisteren voor het eerst gefitnesst hier. Ik wilde me omkleden, dus ik loop naar de kleedkamer. Mijn hand greep naar de deurklink en op hetzelfde moment doet er iemand vanaf de andere kant de deur open. Ik kijk recht in de ogen van een kerel die me doet denken aan mijn vroegere leraar mr. De Winter en zo scheelde het niet veel of ik was vrolijk lachend de mannenkleedkamer ingelopen.
Het was wel heerlijk om weer even te sporten, het is toch even flinke ontspanning voor me en ik wil het daarom hier ook echt een paar keer per week blijven doen.
En weer terug naar afgelopen week: donderdag. Ik moet zeggen, het is zo ontzettend lastig te herinneren wat ik vorige week gedaan heb. Binnen no time ben je het kwijt en ik neem me dan per direct maar voor om elke dag een paar steekwoorden op te schrijven van mijn belevenissen. Aaaah ik weet het weer: overdag hebben we gezommen en in de avond (wederom) naar de stad. En deze keer naar een karaokebar! Morrison's 1 heet het (jahaa er is ook een 2) en het zo geniaal. Mijn stem vond van niet, maar we hebben gezongen tot in de vroege uurtjes! Voor foto's verwijs ik u door naar mijn Facebookpagina!
Ah oh wacht, ik zal er voor de liefhebbers wat op mijn blog zetten (ook meteen van andere dingen die we hier gedaan hebben!).

Sziget is inmiddels begonnen, een groot festival waar ook ontzettend veel Nederlanders op af komen. Ik kan dan ook wel stellen dat dit een Dutch Invasion 3.0 is. Echt overal in de stad kom je ze tegen en veel van hen zijn heel leuk en prima, maar sommige zijn strontvervelend. Nederlanders zijn namelijk: luidruchtig. Ik kan er zelf ook over meepraten, aangezien ik ook flink wat afpraat, maar sommige zijn luidruchtig in het kwadraat. Zo kwam ik vrijdagavond een groep Eindhovenaren tegen. Nouja, ongeveer. Ik was gezellig aan het kletsen met iemand en opeens hoor ik achter mij een groep jongens keihard door de zaal schreeuwen 'AAAAALLE DUITSERS ZIJN HOOOOOOOMOOOOOO', oké je kent het wel. Voila, Nederlanders dus. Ik kwam nog met twee van de jongens aan de praat, maar het woord 'subtiel' kwam niet echt voor in hun woordenboek, dus op een gegeven moment was ik er klaar mee. Toch komt er even later een andere jongen van die groep naar me toe met zijn beste Nederlandse accent 'Hello joe bjoetiful', en ik denk - misschien arrogant: oké hier heb ik geen zin in. Dus ik antwoorde met 'Hello!' in mijn beste Engelse accent. 'Wheer joe from?' 'I'm from Germany!' antwoordde ik maar. Hij begon breed te grijzen en wenkte al naar een van z'n kameraden. 'Yes' vervolgde ik 'from that song. Do you know it? Aaaaaaaaool German aaaaare gaaaaa-haaaaaay'. Z'n kameraad kwam eraan lopen en lachend zegt ‘ie: 'Haha sjies from Duitsland!' 'Ach man, houd toch op, ze is gewoon Nederlands'.

Vervolgens heb ik me de rest van de avond als Brits voorgedaan en ook dat was geniaal toen ik twee Nederlanders tegenkwamen die hetzelfde idee hadden, alleen dan de Deense versie. Overigens is mijn Engels niet perfect en stralend, maar omdat we een aantal Britten bij ons in de groep hebben, neem ik heel makkelijk het accent over en kan ik me prima redden. Met een van de twee jongens had ik kort een gesprek en toen bekenden we allebei Nederlands te zijn en kwamen we erachter dat we hetzelfde spelletje aan het spelen waren. We konden er allebei flink om lachen en we besloten dan ook dat ik me bij zijn vriend gewoon Brits zou voordoen. En hij had echt helemaal niks door.

'Oooh jesj, wie aar from Denmark'
'Aaaah really cool! And what are you going to do here?'
'Wiee aar going toe Sziget'
'Aaaah só nice! Last year I was in Holland, do you know Holland!?'
'Yes I noo that. Som of mai friend live there'
'Oh well, it súch a nice country'
'Doe joe have also friends in Holland?'
'Well I've got family that lives there! My parents en brothers live in Holland'

Oké, je zou denken dat the quarter will fall. Maar nee, hij gaat gewoon door!

'Oke.'
'Haha yes... But, can you speak some Dutch as well?!'
'Ah Jesj, I noo som Dutch'
'Oh I am so jealous! Can you say something in Dutch?!'
'Haha oh jesj I can say something, but what should I say?'
'Hmmmmm.. maybe you can translate: I am just pretending to be Danish, to be honest I am Dutch?'

Hij keek vrij moeilijk en gaf vervolgens de vertaling 'Ik ben niet Nederlanders, ik ben Deens' ;) Het was wel een volhouder van de bovenste plank! Het gesprek ging niet lang meer door, want ik kon echt mijn lachen niet meer inhouden. Z'n vriend vertelde hem toen maar dat ik Nederlands was en hij antwoordde met 'Neeeeee ze is Brits!' en keek me vragend aan. Lachend zei ik toen maar 'Haha I really have to deny: ik ben ook gewoon Nederlands'. Hij wist niet meer waar ‘ie moest kijken en na 2 seconden schoot hij ook in de lach.

Haha ik kan hier ook weer zo van genieten als ik eraan terugdenk. De rest van de avond was ook ontzettend leuk en zo vermaak ik me prima in het uitgaansleven van Budapest. De dag erop zijn we naar het parlementsgebouw geweest en in de middag wat geshopt met wat meiden. Ik had echt meer hemdjes nodig, want het is hier zo ontzettend warm dat een t-shirt al te heet is.

Zondag had ik even een dagje niks, letterlijk niks, want íedereen was naar een museum en ik bleef compleet in m'n uppie over. Was toch wel even een momentje waarop ik dacht, ooooh noh, nou ben ik écht alleen. Mijn cultuurbarbaarheid wordt direct gestraft.

Gisteren was het de warmste dag van het jaar en in de planning stond: een citywalk. Omdat ik zondag dus thuisgebleven was, voelde ik me toch wel een soort van verplicht om mee te gaan: dus ik ging mee. Het was echter écht heel erg warm, dus met Martine and Jule (een Duits meisje) zijn we uit de citywalk gestapt en teruggegaan naar het instituut, waarna ik dus gisteravond heb gesport.

Vanochtend weer een Hongaarse les gehad en zometeen (eigenlijk nu) heb ik m'n derde geschiedenisles. Deze keer over de Hongaarse taal. Ik ga er zo heen, dus ik rond mijn verhaal af!
Het is hier echt een vakantiegevoel. Ik kan het bijna vergelijken met Lloret en Mallorca, elke avond stappen en 's ochtends weer zo brak as 't ma kan.
Wat ik vooral erg leuk vindt hier is dat zo goed als iedereen zo open staat om dingen te ondernemen. Elke dag worden er weer plannen gemaakt en er is altijd wel weer een groep om wat mee te gaan doen. Verder zijn er hier ook zoveel mensen met een prachtig gevoel voor humor, wir lachen was af!

Ik hoop dat jullie in NL ook een ontzettend leuke tijd hebben en als je het leuk vindt, kun je me altijd een berichtje/mailtje sturen met je belevenissen! Zo krijg ik hier ook nog wat mee van het leven thuis :) Zoals de Olympische Spelen die gewoon compleet aan me voorbij gaan, dat is wel jammer! Phoe, ik scroll even naar boven en ik zie dat ik alweer drie pagina's heb volgeschreven. Ik bun mie dr eene. Tijd voor de les!


Mensen, 't beste daar en tot mijn volgende blog!

Szia!
Ellen

Reacties

Reacties

mam

Ha Ellen, wat een verhaal weer ;-) Leuk om weer na te lezen wat we via Skype al zo ongeveer hadden begrepen. Maar aangezien het geluid en de stem niet altijd even goed binnenkomen hier, zijn we maar wat blij met de update. Wat mooi toch dat je het zo naar je zin hebt. Veel mensen hier vragen hoe het met je gaat. Volgens mij heb je inmiddels ook al vele fans hier ;-) Liefs, mam

Laura

Hahahaha wat een geweldig verhaal van de Denen vs Britse Ellen :P Heel veel plezier nog! Geniet ervan ;)

Maurice

haha echt cool Ellen! maak er wat van!!! En ik blif je volgen :D

Maurice

haha echt cool Ellen! maak er wat van!!! En ik blijf je volgen :D

Elsa

Nice Ellentje!
Wat een belevenissen al! ik ben benieuwd wat je nog meer gaat beleven:p en typisch die britse actie hihi geweldig!

els van gorp

Hay Ellen , ik geniet van alles wat en wie je ontmoet , je neemt me mee in je verhalen ; leuk om te lezen en vooral blijven genietttttteeeeeeee he!

Liefs van Els van de lott

Sanne

Dat klinkt leuk al dat stappen. Gaan mensen daar net als in Nederland naar een uitgaanscafé? Of hebben ze liever grote clubs? Na deze blog ben ik geïnteresseerd om ook een keer naar Boedapest te gaan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!