Utazási blog Ellen Temmink

Boldog boldog boldog születésnapot

Jó napot mensen!

Heeft u nou altijd al een Hongaars verjaardagslied willen leren? Grijp uw kans!

http://www.youtube.com/watch?v=rrgnCtsVALI
(Naast Hongaars praten, leren we nu ook Hongaars zíngen)

De derde week is alweer ingegaan mensen. De eerste twee weken hebben we Hongaarse les gehad van Zita, een ontzettend lieve vrouw die dól is op stencils. Ik denk dat we met de groep van tien die we hebben, wel zo'n 20 bomen hebben mogen bekladderen met ons beste Hongaars. Vandaag was er wisseling van de wacht en deze keer hebben we iemand met wat meer pit, wat ontzettend handig is om je gedachten bij de les te houden. Ik heb zelfs het idee dat ik in de 3 uur les vanochtend evenveel heb geleerd als de twee weken ervoor. Nouja, vooral núttigere dingen. We hebben eindelijk leren zeggen hoe oud we zijn, wat we studeren, waar we gaan studeren en leren vragen hoeveel iets kost, wat iemand aan het doen is en een antwoord produceren lukt nou zowaar ook nog. In de bus had ik gisteren een gesprek met twee Hongaarse mannen en die vertelden me dat Hongaars na - als ik het me goed herinner - Chinees en Arabisch de moeilijkste taal is om te leren.


En waarom zat ik gisteren in de bus? Jahaaaaaaaaa komt ‘ie dan hè: SZIGET! Eindelijk was het zover, afgelopen weekend twee dagen naar Sziget. Zaterdagochtend gingen we met iedereen van de language courses en hebben we in groepen opdrachten gedaan. Opdrachten als: ‘learn three foreigners how to order a beer in Hungarian and let them do it for real' en leer andere buitenlanders een traditionele Hongaarse dans. Echt, dit hoef je mij niet twee keer te zeggen. Ik vind zoiets echt prachtig, dus met al m'n enthousiasme heb ik een Engelsman, Fransman en Nederlander een bier laten bestellen (bij een bar waar geen bier te krijgen was, aangezien die arme mensen eruit zagen alsof ze geld kregen voor de grootte van hun wallen en het half 11 's ochtends was) en twee anderen een prachtig staaltje Hongaarse volksdans. Verrassend genoeg was het vrij koud zaterdag, mijn shorts en hemdje voldeden niet echt, dus na een korte omkleedsessie bij het instituut werd het in de avond tijd voor onder andere Snoop Dogg (groot fan, áltijd al geweest). In de avond heb ik een taxi teruggenomen naar het instituut (zou me zo'n 17 euro kosten, ik denk ammehoela, dus na lang gezeur en een chauffeur die geen Engels sprak heb ik het voor minder dan 10 euro kunnen fiksen). Och dit brengt mij toch op de dag erop: wederom een taxi terug vanuit het centrum. Eerder deze week kreeg ik te horen dat je het beste een taxi in het Hongaars kunt bestellen, want op het moment dat ze erachter komen dat je een - achterlijke - toerist ben, kun je een goede prijs wel vergeten. Met mijn beste Hongaarse accent heb ik met de woorden ‘ezer florint, somloi ut. Ötvenegy' voor drie euro een taxi geregeld!
Wat is het toch eigenlijk simpel, maar wat was ik trots ;)


Zondag was Sziget echt heel erg leuk, we hebben LMFAO gezien (I'm sexy and I know it, tudududu) die een echte show weggaf en het festival sloot af met The Killers. Chickenskin everywhere, ontzettend gaaf!
Mijn huiswerk heb ik dan ook vanochtend nog maar snel voor de les gefikst.
Vorige week was verder een, och, ik heb nog niet eens verteld dat we vorige week donderdag naar een open air pub zijn geweest om daar traditioneel Hongaars te dansen! Vandaar dat ik op Sziget ook mijn skills aan anderen kon leren ;)

Na een lecture in de middag over de Hongaarse taal (wat valt op? Wat is typisch Hongaars?) gingen we op weg en na een paar drankjes begon het hoor: DE Hongaarse dans. En wat is dat prachtig. Stel je een grote kring met mensen voor - ingehaakt - en dan maar zwieren van de ene naar de andere kant. De eerste minuut kon ik alleen maar lachen, de tweede minuut ook, de derde minuut wilde ik toch die pasjes kennen, de vierde minuut brak het zweet uit, de vijfde minuut wederom en 1 sessie duurt ZES minuten. Qua intensiviteit is het vergelijkbaar met rennen op een loopband, dus na 3 dansen kón ik niet meer zeg! Er wordt ook aan alle kanten (nouja, beide kanten) aan je getrokken, al zal dat wel aan mij liggen aangezien ik mijn richtingsgevoel op een gegeven moment ook kwijt was. Al met al was de sfeer er wel geniaal, naast toeristen waren er vooral ook veel mensen uit Hongarije zelf en dat geeft het toch echt iets authentieks! Ik ben blij dat we erheen zijn geweest.
Haha oja, dinsdagavond (vorige week) leek ons weer een mooie avond om te gaan stappen. En dat was het ook. Woensdagochtend om half 9 besloot ik dan ook - voor het eerst - maar een keer een les te missen. Dan maar een keer wat meer huiswerk voor de dag erop: slaap is heilig. Ik bleef dus heerlijk liggen, tot het moment dat er door meerdere mensen keihard op de deur werd geklopt. 'ELLÈN!' 'EELLEUUUHN!' 'GÈEEELLEN' in meerdere accenten werd er mijn naam geroepen. Voordat ik de kans had om op te staan en mijn ogen fatsoenlijk te openen, werd de deur open gegooid en keek ik recht in de gezichten van bijna al m'n klasgenoten 'HAHAHA ELLEN YOUR FACE, YOU LOOK TERRIBLE!'
En oké, ondanks de belediging, kon ik m'n lach niet onderdrukken en na een ' the teacher asked where you are, she misses you, so come on, you have half an hour to join the second half of the lecture' besloot ik dan maar om de tweede helft netjes aan te schuiven.

En dat ga ik nu ook maar weer doen: een middaglecture over wijn met vervolgens winetasting in practice!

Veel liefs vanuit Budapest,
Ellen

Reacties

Reacties

Heleen

whaha GENIAAL die klasgenootjes van jou!! :')

Je hebt geen filmpjes van hoe je andere leert te dansen op Sziget??

Niet te veel wijn drinken he!! ;)
xx

mam

Kun je de locale tv niet vragen om hier een realityprogramma van te maken?

Liefs, mam

Harrie

Ha Ellen. Heb inmiddels je blog ontdekt. Vind het allemaal maar een saaie boel :-)

Elsa

Haha Ellen met jou is het nooit saai:P

Johan Temmink

Dag Elllen,

Erg leuk om je verhalen te lezen.
Fijn te lezen dat elke dag een nieuw hoofdstuk is in je leven.
Om even wat mee te geven hoe het hier is.
Gisteren en vandaag zijn het ropische dagen ( temperatuur boven de 30 graden. dus weinig actie.

Blijf vooral genieten en ik blijf je volgen.

Groeten uit Doetinchem
Johan en Tjeske

Sjanne

nou ellen vervelen komt niet in je woordenboek voor deze weken ! Dacht ik toch altijd dat je een rustige Twentse dame was.......... Gr. Uit het even zo warme St Isidorushoeve

Delia

Sziget?

Na
ja.... ben je mijn vrienden nog tegengekomen? ;-) Maar klinkt als genieten allemaal..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!